Indigoterra Михайла Французова. 26.10 – 3.12.2017

Михайло Французов

Новий проект автора, який було створено останніми роками, після тривалої перерви у творчості.

Творчість М. Французова розпочиналася у 1970 – 1980-х роках, як антитеза пізнього соцреалізму та ідеологічної регуляції мистецтвом з боку держави і разом з доробком Олексія Іутіна і Іллі Левіна належить до найбільш видатних явищ неофіційного фотомистецтва Львова. Разом з тим, М. Французов є одним з найцікавіших сучасних фотографів України.

В середині 1980-х на сторінках «Советское фото» з’явилася публікація з декількох фотографій викинутих речей. Білі металеві медичні шафи з розбитими скляними полицями на тлі темного осіннього пейзажу. Чарівний настрій легкого смутку, поетичності, самотності сполучався з вишуканим смаком і майстерністю автора. Саме це сполучення художнього самку і особливого настрою поетичної споглядальності надзвичайно цінувалося в кінці 1970-х – початку 1980-х у середовищі художників неофіційного мистецтва, особливо того явища, яке згодом мистецтвознавці назвуть «тихим живописом» (Г. Григор’єва, З. Лєрман, Я. Левич, І. Макарова-Вишеславська, Є. Волобуєв, В. Ласкаржевський та ін). Отже, фотографії згаданої публікації суттєво відрізнялися від усіх інших у цьому часописі, присвяченому, зазвичай бадьорим темам колективного будівництва соціалізму.

Михайло Французов

Значно пізніше, вже у 1990-х завдяки виставці у львівській галереї «Децима» глядачам стали відомі інші напрямки творчості М. Французова. Умовно його можна було б назвати метафізичним. В ньому було підсилено елемент таємничості, драматичності, неспокою. З простих речей – портретів, елементів архітектури, фрагментів – визирала таємниця якогось світового масштабу. І вже не «тихий живопис» асоціювався з творчістю М. Французова, а художня течія «Нова українська хвиля» – динамічне явище кінця 1980-х – початку 1990-х років, яке заклало основи сучасного українського мистецтва. Внутрішній стан душі, унікальний для автора, але зрозумілий глядачу через емпатію перебував, як і раніше, в основі творчості автора, але замість тихої споглядальності тепер переважав драматизм.

Для такого чутливого художника, як М. Французов технічні питання не могли залишатися другорядними. Перехід з аналогової плівки до цифрової фотографії значно вплинув на його естетику. Основні принципи творчості збереглися, але зараз, у новій серії «Indigoterra» автор експериментує з активним кольором, підкреслюючи контраст між природнім і штучним, вказуючи глядачу на вторгнення у довкілля техногенних стихій. Це не просто «пластиковий, хімічний» колір, це розкриття автором того, що ми всі існуємо серед еклектичної суміші ідей, де до природнього і давно знайомого наш час додав новий і зовсім не людський вимір. А саме гібридні ідеології, екологічні тривоги, поширення свідомості «кліпінгу» та уривчастих повідомлень з Інтернету та соціальних мереж.

Як і раніше, автор вдало сполучає актуальні тенденції і проблематику сучасного мистецтва з розвитком власних естетичних уподобань, завдяки чому глядачі, як завжди, як і з часів першої публікації 1980-х, можуть впізнати творчу манеру Михайла Французова.

Гліб Вишеславський

Михайло Французов

Михайло Французов

Михайло Французов Indigoterra

Михайло Французов Indigoterra

Михайло Французов Indigoterra

Михайло Французов Indigoterra

Михайло Французов Indigoterra

Михайло Французов Indigoterra

Михайло Французов Indigoterra

Михайло Французов Indigoterra

Михайло Французов Indigoterra

Михайло Французов

Михайло Французов Indigoterra

Михайло Французов Indigoterra

Михайло Французов Indigoterra

Михайло Французов Indigoterra