Самуїл Аккерман “Шибболет” і Ян Раухвергер “Пастелі” 20.10 – 27.11.2016

Самуїл Аккерман Ян Раухвергер ART 14 gallery

Обох митців, Яна Раухвергера і Самуїла Аккермана поєднує те, що вони народилися в Україні, а ще дружні стосунки протягом багатьох років. Сьогодні вони не тільки відомі художники, яких запрошують на виставки до музеїв та галерей світу, а й впливові майстри пензля, що мають послідовників та учнів. Кожен з них своєю творчістю створив свій виразний і неповторний світ.

Експозиція «Шибболет» Самуїла Аккермана надзвичайно актуальна для сьогодення України. Авторська ідея торкається роздумів про буття людства у вимірі національних протиріч, смерті, життя та любові. Розділення та єднання. Візуальна авторська символіка вимагає від глядача знання історії та богослов’я. Шибболет (колос пшениці), божий дар життя і рідної землі, сусідній народ вимовляв інакше: «сибболет», що одразу вказувало на чужинця. Це слово стало першим «гаслом», що розподіляло, наче ножем, на своїх та чужих. Але, як пише автор у своєму тексті до виставки: «слова, шибболет-сибболет, вышитые по две стороны ткани со сплетающимся рисунком доверия, единым флагом на перекрестке обрывающихся путей зла Галаадитян и Ефремлян доносятся нам в память». У творах митця ми бачимо, поряд із набагато більш складними значеннями, згадані вище символи: колос пшениці, ножі, перетин шляхів, орнамент, що об’єднує дві різні композиційні площини. Автор майстерно використовує не тільки історичні символи. Велике семантичне значення мають всі задіяні художні засоби: символіка кольору, композиційне розташування речей, характер ліній, загально-емоційний характер кожного твору, навіть фактура паперу. Означений широкий арсенал концептуальних і пластичних засобів створює неповторний концептуально-емоційний вплив на глядачів скерований головною філософською ідеєю автора: «Будущее – в сегодняшнем приятии всех орнаментов слов на сетчатке глаза мира».

Ян Раухвергер

Експозиція «Пастелі» Яна Раухвергера важлива для сьогодення, бо в оточенні соціальних і національних протиріч, економічних та навіть військових загроз стверджує гуманістичні цінності, підкреслює важливість приватного життя та нюансів особистих емоцій. Твори автора підкреслено «тихі», в них нічого немає від «парадності», офіціозу, схоластичної риторики, дистанціювання від життя. Навпаки, автор представляє ніби власний щоденник, який зігріто спогадами, м’яким гумором, тихою радістю споглядання речей, здавалося-б буденних. Навіть назви творів підкреслюють приватність: «Калюжа взимку», «Перший сніг», «Атласний халат». Улюблена техніка майстра – пастель – сприяє, своєю оксамитовістю, м’якості і приватності сприйняття. Не випадковим є і маленький розмір творів. Завдяки пастелям Яна Раухвергера актуалізується надзвичайно важливий для європейської культури шар свідомості відкритий Прустом і Дж. Джойсом, а згодом блискуче втілений у Новому романі, Новій хвилі французького кіно, Італійському неореалізмі, неофіційному кіно 70-х в СРСР – а саме внутрішнє мовлення, яке як щоденник, дозволяє зазирнути у глибини напів-свідомих, інтимних, асоціативних і неповторних образів. Але ці «тихі образи», як свідчить історія спротиву митців тоталітарним ідеологіям ХХ ст., мають велике і зовсім «не тихе» значення для суспільства і його демократичного розвитку.

Гліб Вишесласький

Самуїл Аккерман Ян Раухвергер ART 14 gallery

Самуїл Аккерман Ян Раухвергер ART 14 gallery

Самуїл Аккерман Ян Раухвергер ART 14 gallery

Самуїл Аккерман Ян Раухвергер ART 14 gallery

Самуїл Аккерман Ян Раухвергер ART 14 gallery

Самуїл Аккерман Ян Раухвергер ART 14 gallery

Самуїл Аккерман Ян Раухвергер ART 14 gallery

Самуїл Аккерман Ян Раухвергер ART 14 gallery

Самуїл Аккерман Ян Раухвергер ART 14 gallery

Ян Раухвергер

IMG_4437

IMG_4414

IMG_4408

Ян Раухвергер

Ян Раухвергер

IMG_4428

Ян Раухвергер

Ян Раухвергер

Ян Раухвергер

Ян Раухвергер

Ян Раухвергер