Олександр Найден. Шанувальники пустирів. 19.09-19.10.2019

IMG_7684

Галерея АРТ 14 розпочинає виставковий сезон 2019/2020 експозицією нових творів художника, мистецтвознавця і письменника Олександра Найдена.

В унікальній, завжди впізнаваній авторській стилістиці гуашей О. Найдена сплітається у дивних пропорціях химерний світ образів, світ одночасно емоційний, споглядальний, серйозний та іронічний. І тільки таланту автора відомо, яким чином, в рамках одного твору, можливо поєднати ці, здавалося б, взаємовиключні речі. Як писав про свої твори сам автор: «може воно й не зовсім так, але, як на мене, реальні речі в пам’яті набувають якості привидів, а ті, що побували в забутті, – тіней. Комбінацію привидів і тіней являють собою показані тут гуаші. Але основу їх складає те, що колись було реальністю. Тільки Бог здатний творити матерію з нічого».

Композиції складаються з речей начебто підкреслено повсякденних – обличчя, люди, рослини, будівлі. Часто «неправильні», гротескові. І все це у чудернацьких ракурсах, з порушенням масштабу, перспективи і пропорцій. Проте, безпосередність і відвертість стилістики наївного мистецтва, іронічна грайливість і емоційність, які першими кидаються в око глядачеві, складають тільки один з шарів твору. Вдивляючись, ми бачимо, що це не «звичайний» наїв. При більш уважному спогляданні розкриваються набагато глибші, серйозні та навіть драматичні сенси. Це роздуми над книгами, власним життям, існуванням людини у Всесвіті. Недарма на деяких творах можна зустріти цитати з улюблених автором філософів Ж. П. Сартра або М. Гайдеггера.

Можна було б вважати, що перед нами постмодерністський пастиш елементів сюрреалізму, наївного мистецтва, інтелектуалізму. Проте не постмодерністська іронія, не трансавангардне жонглювання ремінісценціями складає основу творчості автора – хоча все це присутнє і навіть з надлишком. Треба згадати, що автор не просто художник, а дослідник і мистецтвознавець. Згадати, що важливу частину його творчості складають наукові розвідки, дослідження ролі традиційної культури у новаторських тенденціях сучасного мистецтва. І такі назви як «Самопізнання у серпні №2», або «Бузина цвіте. Дюшан з нами» не є грайливими лаштунками постмодернізму. Справжньою основою побудови химерних композицій автора є зустріч художника, письменника і вченого.

Аркуші творів О. Найдена є тими площинами, де художник, письменник і вчений працюють разом. Вони є свідоцтвом існування цієї загадкової «єдності трьох», вони органічно сполучають у собі інтелект і емоції, вченість і безпосередність.

Гліб Вишеславський

IMG_7663 L1210031 L1210052 IMG_7967 L1210055 L1210045 L1210040 IMG_8150 IMG_8069 L1210028 L1210077 IMG_8238 IMG_7692 IMG_7654 IMG_7959 IMG_7663 IMG_7664 IMG_7685